Open inloop

FASHTAINABLE – DSFW x Tommy Driessen recap

Tommy Driessen presenteert eerste collectie

Donderdagavond 3 oktober opende Tommy Driessen met zijn eerste collectie de 2019 editie van de Dutch Sustainable Fashion Week, in de wintertuin van het Krasnapolsky in Amsterdam. Voor de show, bestaande uit 40 red carpet looks maakt Tommy gebruik van vintage stoffen uit zijn archief en blaast hij deze nieuw leven in met hergebruikte materialen.

 Door zijn werk als stylist merkte Driessen dat red carpet looks zeer schaars zijn in Nederland waarop hij besloot om dit zelf te gaan maken. Presentatrice Geraldine Kemper droeg zijn eerste ontwerp naar Het Televizier-Ring Gala in 2018 wat de aanleiding was voor DSFW om hem zijn eerste collectie te laten presenteren.

In de ontwikkeling van mijn eerste looks, kwam DSFW als een verlengstuk om dit tot een succes te kunnen maken. Met deze collectie wil ik vooral laten zien dat sustainable juist ook heel glamoureus kan zijn. Het is fijn om mijn creativiteit los te kunnen laten op te gekke ontwerpen en tegelijkertijd stoffen en vintage materialen her te gebruiken,” aldus Tommy Driessen.

De eerste collectie van Tommy Driessen bestaat uit 30 looks voor vrouwen en 10 looks voor mannen, variërend van black tie jurken tot aan sexy pailletten looks en casual tot chique herenpakken.

Foto credits: Peter Stiger
Voor meer informatie en/of beeldmateriaal kunt u mailen naar dsfw.info@gmail.com

augustus 28, 2019Comments Offfeatured
Een volle kledingkast, wat kun jezelf doen?

 

Leoni Huisman is auteur en een international bekende in de fashion, design & creative agency wereld. Haar studio heeft het DSFW campagne materiaal voor dit seizoen ontwikkelt. Ze schreef ‘De capsulegarderobe’. Het ultieme handboek, vol goede en praktische tips om je kledingkast op te ruimen, je toekomstige kleding aankopen te verminderen, je gedrag te verduurzamen, en het bevat waardevolle styling adviezen. Gedurende de Dutch Sustainable Fashion week, schrijft zij elke dag een blog voor ons.

Do 6 oktober,

Een volle kledingkast, wat kun jezelf doen?

Yes, de Dutch Sustainable Fashion Week is weer van start gegaan. Ik heb de eer om elke dag iets te mogen schrijven voor jullie. Hoe fijn. Ik zal jullie meenemen in het verduurzamen van je garderobe. Wat kun je zelf doen als consument? Zo kun je sustainable items aanschaffen, of kleding huren, of swappen, of alleen nog maar vintage aankopen doen. Maar je kunt ook naar je consumeer gedrag an sich kijken. Lukt het je om mìnder kleding te kopen/ruilen/huren? En hoe doe je dat? En waar begin je?

Nu ja, waar je begint is simpel. Je eigen kast. Ken je dat, dat je voor de kast staat, je kast hangt vol met kleding en toch heb je niets om aan te trekken? Elk item mankeert wel iets. De naad is los, er zit een vlek op, de pijp is te small, het elastiek zit te strak, de kleur doet niets voor je gezicht, het past nergens bij, etc. Uiteindelijk trek je hetzelfde setje aan wat je eergisteren ook al droeg. Diep van binnen verlang je naar een kast waar alleen maar kleding hangt die gewoon goed is. Alles combineert met elkaar, niets is meer vuil, te klein of te groot of hangt er om je schuldgevoel te compenseren. En precies die ideale kast, dat is een capsule garderobe, niets meer of minder. En het mooie? Iedereen kan zo’n kast hebben. Hoe? Daar help ik je de komende dagen bij.

Het voordeel? Simpel, minder is meer! Je hebt dan wel minder kleding in je kast, maar wel meer overzicht, en dus draag je meer. Alle items combineren met elkaar, waardoor je makkelijker verschillende outfits maakt. Alles wat in je kast hangt, sluit aan bij je persoonlijke voorkeur en stijl. Als je iets nieuws wilt, weet
je precies wat, in welke kleur en welk model. En dan draag je het dus ook.
Geen miskopen meer, maar waardevolle en bewuste investeringen. Yes, dat is wat we willen.

oktober 6, 2022Comments Off
POP-UP SUSTAINABLE FASHION EXPERIENCE CENTER IN KALVERSTRAAT

AMSTERDAM, 28 september 2022 – Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) opent ism de gemeente Amsterdam, IEF Capital en BIZ Kalverstraat-Heiligeweg op 6 oktober a.s. een pop-up Sustainable Fashion Experience Center in de Kalverstraat in Amsterdam. Het grootste Nederlandse duurzame mode-evenement, dat plaatsvindt van 6-12 oktober, is een initiatief dat zich niet alleen richt op het onder de aandacht brengen van duurzame ontwikkelingen in de mode-industrie, maar is ook in het leven geroepen om consumenten te inspireren en te activeren om duurzamere keuzes te maken.

Dit jaar zal voor de eerste keer een Sustainable Fashion Experience Center in het voormalige V&D-pand in de Kalverstraat in Amsterdam worden geopend, in combinatie met de campagne ‘Love your clothes, Love (y)our planet’. Met de interactieve omgeving (gratis toegankelijk van 6 t/m 9 oktober) en bijpassende campagne spoort het mode-evenement bezoekers aan om niet alleen kleding langer te dragen (meer dan gemiddeld zeven keer), maar hier ook beter voor te zorgen en het vaker een tweede leven te geven. Ook word je als bezoeker geïnspireerd tot het maken van vele mogelijke alternatieve keuzes om je impact m.b.t. je garderobe te verlagen. Hierbij kan je o.a. denken aan kleding lenen, ruilen, repareren of upcyclen.

Cecile Scheele, Founder DSFW: “Achter de schermen wordt er door de mode-industrie hard gewerkt aan verduurzaming. We hebben al veel mooie duurzame ontwikkelingen en innovaties gezien binnen de industrie, maar ook bij consumenten zien we dat er meer duurzame keuzes worden gemaakt. Door de coronapandemie, inflatie en een afname van de koopkracht is tweedehandskleding, kledingruil en het verkopen van kleding via digitale platformen in populariteit toegenomen. Zo ziet Leger des Heils ReShare, één van de grootste textielinzamelaars van Nederland, sinds 2020 een afname in hun jaarlijkse inzamelvolume. Bij DSFW vieren we elke ontwikkeling, maar er is nog steeds een lange weg te gaan. Dit jaar is er dan ook speciale aandacht de enorme hoeveelheid textielafval. We gooien gemiddeld ieder jaar 40 kledingstuks weg, en kopen weer 43 nieuwe stuks. Slechts 2% van het afgedankte textiel kan gerecycled worden. Ook komt er nog steeds teveel afgedankt textiel bij het restafval terecht.”

De locatie in een van de drukste winkelstraten van Nederland is daarbij een mooi bewijs van hoe duurzaamheid aan aandacht toeneemt in deze commerciële winkelomgeving. Het afgelopen jaar hebben veel bedrijven hun lessen getrokken uit de huidige situatie en daar in een versneld tempo op geanticipeerd.De DSFW slaat samen met de Kalverstraat de handen ineen en toont de vele mogelijkheden voor consumenten om duurzamere keuzes te maken.

Kalverstraat is in transitie

Tineke van Alphen, voorzitter van de BIZ Kalverstraat-Heiligeweg: “Omdat wij voorop willen (blijven) lopen en nog beter willen inspelen op de behoeftes van ons publiek, heeft de Kalverstraat vorig jaar een nieuwe visie geformuleerd. We willen een kwalitatiever, diverser aanbod creëren, creatiever en flexibeler met leegstand omgaan én ingrijpend vergroenen. Ons publiek is steeds meer op zoek naar een bijzondere (shop)ervaring. Een dagje Kalverstraat wordt ook steeds diverser. Bezoekers zoeken een mix van activiteiten; een winkel in en uit, een heerlijke lunch, een goede cocktail en daarna de dag of avond afsluiten met een bezoekje aan een (pop-up) expo. Juist daarom werken wij zo graag samen met initiatieven als Dutch Sustainable Fashion Week. Enerzijds geven we leegstaande panden zo (tijdelijk) een kwalitatieve invulling. Anderzijds verbeteren we daarmee de de beleving van de straat en daarmee de totale bezoekerservaring.”

Het programma

Volgt….

Openingstijden Experience Center:

Donderdag 6 oktober t/m zondag 9 oktober 14.00 – 18.00 uur.
Gedurende deze dagen heb je o.a. de mogelijkheid om kleding te laten repareren, je oude jeans in te leveren of te upcyclen, je kleding te swappen in de Swapshop, kleding te lenen, of gewoon styling advies te krijgen. Daarnaast bezoek je de exposities van designers Judith van Vliet, Ageethe Groenendaal, Abbie Sparkes, Ira Ouwerkerk, Rachel Lourens en Stephanie Willems.

De exposanten

RE-IMAGINE EXPOSITIE, RESHARE – JUDITH VAN VLIET – DENIM DEAL – THE SWAPSHOP – PALANTA – ENSO – THE FASHION CONVERSATION – DE CAPSULE GARDEROBE, LEONI HUISMAN – THE RAMBLER STUDIOS -WATERBEAR (DOCUMENTAIRE SLAY)

oktober 3, 2022Comments Off
DSFW x COSH!

Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) en COSH! slaan hun groene handen in elkaar om hun gemeenschappelijke duurzame modemissie te volbrengen. De partijen versterken elkaar door de waardevolle combinatie van events en online kennisdeling. Zo kunnen ze samen bewustwording wekken bij de Nederlandse consument.

DSFW vindt dit jaar plaats van 6-12 oktober op verschillende Nederlandse locaties  en richt zich op het zichtbaar maken van duurzame mode-ontwikkelingen in Nederland en daarbuiten. Ze maken duurzame mode toegankelijk en laagdrempelig voor iedereen in Nederland, van jong tot oud via activiteiten en modeshows tijdens de fashion week.

COSH! staat voor Conscious Shopping Made Easy en maakt duurzaam shoppen makkelijk in ieders stijl en budget het hele jaar rond. Bezoekers van het online platform kunnen via de ‘brand checker‘ op zoek gaan naar een kledingstuk dat bij hun past via verschillende filters, meer lezen over de duurzaamheid van het merk dat hun interesseert en zien waar ze het kunnen kopen bij een lokale winkel. In april zette het Belgische platform haar eerste stapje over de Nederlandse grens met de lancering van een digitale en geprinte shoppingkaart van Amsterdam

Om deze samenwerking voor de 9e editie van de Dutch Sustainable Fashion Week te vieren, stelt COSH! een gratis duurzame materialengids beschikbaar om te downloaden. Hierin vind je waar je op moet letten als je kledingstukken vergelijkt in de winkel of als je stoffen kiest voor je eigen duurzame modecollectie of merk.

september 22, 2022Comments Off
Dear Denier winnaar Moving Fashion Forward Award 2021

Maandagmiddag 27 september is de Winnaar van de Moving Fashion Forward Award kenbaar gemaakt. Tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week, die nog tot 29 september duurt, werd het meest vooruitstrevende, innovatieve en creatieve duurzame fashionlabel bekroond. Hierbij werd gekeken naar baanbrekende merken en de impact die ze met hun merk maken op de transitie binnen de mode-industrie en de verduurzaming van de maatschappij.

Dit jaar vond de awarduitreiking in een digitale vorm plaats, en werden de genomineerden tijdens het event allemaal persoonlijk door de jury toegesproken.

Een vakkundige  jury nomineerde dit jaar zes indrukwekkende Europese duurzame modemerken. Zij beoordeelden merken aan de hand van de volgende criteria: impact, innovatie, productiewijze en onderscheidend vermogen. De jury bestaat uit Saja Chander (Fairbee), Harry Bijl (Inretai)l, Michel Smit (Goodbrandz/ InspiringStories), Nanette Hogervorst (Sustainable Fashion Gift Card).

Deze jury heeft Dear Denier tot winnaar uitgeroepen.

Volgens de jury scoort Dear Denier opvallend hoog met betrekking tot ‘het maken van impact’. Panty’s zijn in het algemeen een van de meest vervuilende kledingstukken in je kledingkast. Ze zijn op basis van olie (=nylon) produceert, zijn daardoor niet afbreekbaar, en tegelijkertijd wordt een panty gemiddeld slechts een of enkele keren gedragen, alvorens er een ladder in zit en weggegooid wordt. Panties zijn niet recyclebaar, gezien de mix van materialen, dus het is echt een enorme vervuiler. Daarentegen zijn er slechts een handjevol duurzame pantylabels die deze zeer vervuilende markt proberen te veranderen. Dear Denier doet dit met groot succes, en kan zich als enig duurzaam pantylabel meten met de alom bekende pantylabels in de Bijenkorf. Het merkumfeld wat daar ligt bestaat enkel de  pantylabels die deze markt domineren. Dear Denier heeft hier een prachtige positie tussen weten te verwerven.

“Zij hebben een duidelijk sustainability framework. Kunnen 10 punten noemen aan de consument waarom je Dear Dernier zou moeten dragen. Ook mooi is dat zij voor ons in kaart brengen wat de industry challenges zijn, hoe zij daarmee omgaan en onderbouwen hun impact met cijfers. Je hoeft weinig te lezen en je weet direct waar ze voor staan. Daarin zijn ze onderscheidend, laten ze hun impact zien en ze geven duidelijk aan wat hun productiewijze is, inclusief keurmerken en certificaten. Dear Denier heeft een PETA certificaat en het recycle initiatief lijkt een mooie samenwerking tussen onderzoek en markerspelers. Hoe ze het environmental deel van duurzaamheid hebben neergezet is erg knap.” Aldus het jurycommentaar. 

De genomineerden waren:

  • Armedangels
  • Dear Denier
  • Lanius
  • Maium
  • Mercer Amsterdam
  • Thinking Mu
juli 27, 2022Comments Off
Recap Dutch Sustainable Fashion Week 2019

Succesvolle zesde editie van Dutch Sustainable Fashion Week, met een blik op de toekomst van duurzame mode Amsterdam, 15-10-2019 – Afgelopen week van 4 t/m 13 oktober 2019 vond de zesde editie van het grootse landelijke duurzame mode evenement Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) plaats. De campagneweek stond in het teken van duurzaamheid en innovatie in mode, met terugkerende thema’s als circular fashion, waste reduction en (new textile) innovation. Samen met samenwerkingspartners heeft de organisatie dit jaar weer succesvol impact kunnen maken op de industrie en engagement weten te creëren bij het publiek voor duurzame mode.

De organisatie van DSFW kijkt terug op een geslaagde week, mede te danken aan verschillende samenwerkingspartners die dit jaar DSFW ondersteunen in haar missie; strategische partners als Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Meester Koetsier Foundation, INretail, Modint, SER, CIRCL, Gemeente Haarlem, HEMA, AVEDA; media partners als House of Movements, &C, OneWorld, FashionUnited, SublimeNL en verschillende ambassadeurs/influencers en meer.

Gedurende de DSFW, welke zondag 13 oktober afliep, stond consumentenbewustwording betreft duurzame mode centraal. Ook het verbinden van belanghebbende partijen en het tonen van positieve ontwikkelingen en innovaties binnen de modebranche betreft het verduurzamen van de industrie was een belangrijke focus. Tijdens deze editie van DSFW is het publiek meegenomen in wat de toekomst van duurzame mode zal zijn aan de hand van een landelijk uitgebreid programma, te beginnen met twee grote modeshows in Amsterdam. Op donderdag 3 oktober opende Tommy Driessen de DSFW met zijn spraakmakende ‘FASHTAINABLE’ debuutcollectie, bestaande uit 40 red carpet looks, variërend van black tie jurken tot aan sexy pailletten looks en casual tot chique herenpakken. Voor deze collectiestukken heeft hij vintage stoffen uit zijn archief hergebruikt. De show werd in samenwerking met partners en sponsors NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky, AVEDA, Chopard, DS Automobiles, Mezza di MezzaCorona, Salon Heleen Hulsmann, Arch & Hook en Omoda georganiseerd.

In De Hallen Studio’s toonden op vrijdag 4 oktober toonden designers Tim Dekkers, Sharita Karsten en Weiyu Hung ieder hun 14-delige collectie opgebouwd uit verschillende looks, bestaande uit disposable materialen en alternatieven voor dierlijke materialen, die de huidige fastfashion materialen kunnen vervangen. Deze Future Fashion Show is in samenwerking met Meester Koetsier Foundation en partners AVEDA, HEMA, Signify en Springbay Bartender Batched Drinks georganiseerd.

Op maandag 7 oktober is er een Business Day in samenwerking met Ecochain, ABN AMRO en CIRCL gehouden, een interactieve dag met informatieve lezingen en workshops. Toonaangevende (mode)bedrijven als BESTSELLER, WE Fashion, Signify, HEMA, Zeeman, G-Star, Modint, INretail, Dyecoo, Studio Anneloes, Kings of Indigo, Creamoda waren deze dag aanwezig om hun visie op de verduurzaming van de sector te delen. Staatssecretaris van Waterstaat en Infrastructuur Stientje van Veldhoven was aanwezig om de middag te openen met een keynote, waarbij ze het sectorplan voor verduurzaming in ontvangst heeft genomen van textielbrancheorganisaties Modint, VGT en INretail. De conclusie van de Business Day vanuit alle betrokken bedrijven is dat samenwerking essentieel is in het verduurzamen van de sector, dat bedrijven niet bang moeten zijn voor veranderingen en dat de sector moet blijven kijken naar mogelijkheden tot innovatie.

Verder zijn er door heel het land verschillende DSFW-programmaonderdelen georganiseerd: modeshows, talks en lezingen waaronder ThingsCon (gericht op technologie in fashion), verschillende exposities waaronder in het Verzetsmuseum (‘Mode op de bon’) en bij Fashion For Good, verschillende styling events onder andere bij Spinning Closet, LENA library met Indiaan in je kast en bij &C Store, verschillende workshops over bijvoorbeeld reparatie, upcycling en recycling, verschillende kledingruils, closet/vintagesales, repaircafes, open ateliers en zijn er sweatshops nagebootst. Ook was er het ‘Sustain our World’ festival in Enschede en het KLERENZOOI festival in Zwolle. De documentaire van Chanel Trapman ‘A Positive Chain of Change’ is in verschillende steden vertoond (waaronder tijdens het MUGfest in Haarlem), net als de docu ‘The True Cost’.

Tijdens DSFW zijn er ook duurzame winkelroutes uitgestippeld met deelnemende retailers waaronder HEMA, Anna van Toor, Filippa K, Reshare, Omoda, Bellamy Gallery, Het Goed, Sari Fair Fashion en veel meer, om samen met DSFW duurzame mode zichtbaar en toegankelijk maken voor consumenten. Met in-store communicatiemateriaal en in-store events gaven de deelnemende modewinkels de consument inzicht in het wat, waarom en hoe duurzaam de kleding is. Dit jaar zijn deelnemende steden Amersfoort, Arnhem, Amsterdam, Breda, Den Bosch, Den Haag, Deventer, Eindhoven, Enschede, ’t Gooi, Groningen, Haarlem, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Zwolle, Friesland en nog meer kleine steden in deze regio’s. In de steden Amsterdam, Den Haag, Deventer, Enschede en Zwolle waren er regiocoördinators aangesteld om het programma daar verder uit te zetten. Ook namen er dit jaar online retailers als de Bijenkorf, BESTSELLER, Kings of Indigo en Ikigai Labels en meer deel aan DSFW.

DSFW initiator Cecile Scheele blikt terug op een vruchtbare editie 6: “Tijdens de DSFW is het vooral ook duidelijk geworden hoe duurzaamheid begint te leven in deze branche. Dit bleek uit de groeiende interesse (van vooral ook influencers) tijdens de fashion shows en de vele toonaangevende retailbedrijven die met elkaar in gesprek gingen tijdens de Business Day. Ook het feit dat vanuit de overheid het Ministerie van I&W vertegenwoordigd was, waarmee zij aangeven dat zij verduurzaming in deze sector ook hoog op de agenda hebben staan, is een belangrijk signaal. En tekenend was vooral ook het aantal bezoekers bij alle regionale activiteiten. Dit jaar werkten we voor het eerst met regiocoördinators die de festiviteiten door heel het land prominent hebben weten neer te zetten. Iets waar we de komende jaren steeds meer de nadruk op willen leggen. Het is een week voor iedereen, waarin we iedereen de mogelijkheid willen bieden meer inzicht te krijgen in hoe zij duurzame keuzes kunnen maken. Onze ambitie voor het komend jaar is om alle fashion bedrijven mee te krijgen. Alleen dan kunnen we de impact maken die we voor ogen hebben. Alle winkelstraten die groen kleuren, en vooral veel positieve signalen en ontwikkelingen laten zien aan de consument. Een andere belangrijk aanpassing is de organisatie. Het komende jaar zal samenwerking centraal staan. Door de enorme groei, ieder jaar weer, is het voor de stichting DSFW niet meer haalbaar om dit als organisatie alleen neer te zetten. Dit is dan ook gelijk een oproep tot samenwerking. Bedrijven die een evenement, regio of show willen adopteren of organiseren kunnen zich bij ons melden. Daarnaast zijn we trots op de samenwerking met House of Movements, van Kim Feenstra en Giovanni Laisina. Zij hebben mooie plannen voor 2020, die we samen willen waarmaken. En ook de samenwerking met de brancheverenigingen wordt steeds hechter. Kortom, ondanks de groeiende aandacht is er nog veel nodig om de duurzame transitie in deze sector te stimuleren. Als DSFW hopen we hier samen met alle stakeholders een belangrijke rol in te kunnen spelen.”

Voor meer informatie en nieuwe updates over DSFW, houd onze website, nieuwsbrief en social media kanalen Facebook en Instagram in de gaten.

december 13, 2019Comments Offfeatured
10 fashioniconen in de muziek die (nog steeds) bepalen wat we dragen

Geschreven door

Muziek en mode zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze vangen de tijdgeest, prikkelen onze verbeelding en vieren het leven. 

Zo baant Kanye West de weg vrij voor de mannenrok, verlegt Lady Gaga grenzen met haar extraordinaire outfits en maakt Pharrell Wiliams duurzame kleding mogelijk én hip. Deze artiesten drukken allemaal hun eigen stempel op onze dagelijkse kledingkeuze.

1. Madonna
Laten we beginnen met misschien wel hét grootste vrouwelijke fashionicoon aller tijden. Als je een tienermeisje in de jaren ’80 was, dan weet je waar dit over gaat. Toen ze haar clips ”Borderline” en ”Lucky Star” uitbracht, droeg ieder meisje zwarte punk-minirokjes, gebreide tanktops met doorschijnende bh, zwarte kanten handschoenen, de ”Boy-Toy”-riem, rubberen armbanden, getoupeerd haar met een veel te grote strik en veel te veel make-up. Het Madonna ”wannabe”-leger werd nog groter, toen de film ”Desperately Seeking Susan” in 1985 uitkwam.


2. Elvis Presley
Elvis Presley mag zeker niet in deze lijst ontbreken. Elvis was een enorme inspiratie voor latere soul- en funkartiesten; niet alleen met zijn muziek, maar ook met zijn kledingstijl. Zijn iconische jumpsuit was geïnspireerd door zijn karatepak. Jawel, the king of rock ’n roll was zeer bedreven in de martial arts. De hoge kraag en wijde pijpen heeft vele jaren ’70-artiesten beïnvloed, en zoals dat gaat met mode: alles komt terug. Het jumpsuit met wijde pijpen heeft weer een glorieuze comeback gemaakt. Ook met zijn kapsel beïnvloedde Elvis andere artiesten. Zo kopieerde James Brown zijn ”straight hair look”.


3. De Spice Girls
Laten we een stap vooruit gaan in de tijd, en even kijken naar de middenjaren ’90. Jazeker: de Spice Girls. Deze meiden hebben, net als Madonna, miljoenen tieners geïnspireerd met hun hysterische outfits. De samengestelde band riep in ieder interview ‘girl power!” en moedigden jonge meiden aan uniek te zijn, door ieder bandlid een karakteristieke look te geven: sporty, posh, baby, scary en ginger. De girl-band droeg onder meer sneakers met hoge platformzolen, bovenarmsieraden, heel veel panterprintjes, trainingspakken, denim on denim en crop tops.


4. Prince, David Bowie en Freddie Mercury
Je vraagt je waarschijnlijk af waarom drie van deze fashioniconen dezelfde plek in de lijst hebben. Zowel Prince, David Bowie als Freddy Mercury stonden bekend om hun androgyne look, alledrie op hun eigen unieke manier. Prince wist de wereld te verrassen met zijn panty’s, speedo’s en hoge laarzen. Freddie Mercury droeg strakke jumpsuits in alle kleuren en maten. En met of zonder glitter, het stond hem. David Bowie haalde zijn inspiratie uit de glamtijd, waarin veel make-up, glitter, groot haar, hakken en oorbellen zeer trendy waren. We leven nu in een tijd waarin het woord genderneutraal ons om de oren vliegt, maar deze mannelijke artiesten durfden zich androgyn te kleden in een tijd dat de LHTB-gemeenschap nog in een verdomhokje zat. We kunnen met zekerheid stellen dat zij hebben gezorgd voor een meer open kijk op gender.


5. Diana Ross
De uitdrukking ”Go big or go home” is waarschijnlijk ontstaan toen Diana Ross op het toneel verscheen. Tegenwoordig denk je bij het woord ”diva” meteen aan Beyoncé of Rihanna, maar in de Motown-tijd (de platenmaatschappij van onder anderen Stevie Wonder, Marvin Gaye en Michael Jackson) was er maar één diva en dat was Diana. Er bestond niet zoiets als te veel glitter of goud: mevrouw Ross zorgde ervoor dat alle ogen op haar waren gericht als ze haar entree maakte.

Diana was één van de eerste vrouwelijke artiesten die haar afro volledig omarmde, wat later onder meer Solange inspireerde hetzelfde te doen. En herinner je het concert van Diana nog, waarbij ze in de stromende regen in Central Park stond te zingen? Tijdens dat iconische moment droeg ze een prachtige jumpsuit, waar Jennifer Lopez en Beyoncé zo van onder de indruk waren, dat ze tijdens hun concerten eenzelfde glitterjumpsuit met lange mouwen droegen. Ook staat Diana bekend om haar glamoureuze spinnenwimpers, en was daarmee een pionier.


6. Run DMC
Ken je Run DMC nog? Dit hip-hoptrio bracht in 1986 een nummer uit genaamd ”My Adidas”. De plaat leidde tot het eerste contract tussen een muzikale act en een sportmerk. Dit had grote impact op de rapcultuur, waarin het een trend werd om sneakers te verzamelen. Ook was het de start van een innige relatie tussen modemerken en rapartiesten. Een beetje rapper heeft tegenwoordig een eigen modelabel en/of heeft een modehuis achter zich staan, denk aan Kanye West en Pharrell Williams.


7. Kanye West
Over Kanye gesproken, deze rapper/ontwerper/platenbaas heeft zelf ook best wat barrières doorbroken. Denk aan het introduceren van de mannenrok. Het is natuurlijk wel een eeuwenoude traditie in verschillende landen, maar in de muziekindustrie -en al helemaal daarbuiten- is de mannenrok toch echt wel een ‘bridge too far’ voor de gemiddelde man. Kanye weet er een fantastische masculiene draai aan te geven, waardoor nu onder meer Snoop Dogg en Jaden Smith denken: waarom niet. Laten we mee gaan zwieren. Op Coachella droeg Kayne een vrouwenblouse van modehuis Celine, en zijn shutter shades en Air Yeezys vinden gretig aftrek onder jongeren. Keer op keer weet de rapper de machocultuur van hip-hop te herdefiniëren.


8. Lady Gaga
Een artikel over mode zonder Lady Gaga, dat kan anno 2019 niet. Ze wordt de ‘Madonna van het millennium’ genoemd en ze zou meer invloed op de mode-industrie hebben dan Vogue-directeur Anna Wintour. Keer op keer weet de zangeres grenzen te doorbreken op het gebied van materiaal, decadentie en gender; van een jurk van rauw vlees op de MTV-awards van 2010 tot de eerste vliegende jurk in de geschiedenis genaamd “VOLANTIS”. Tijdens het MET-gala van 2019 wisselde de Star is Born-zangeres en -actrice maar liefst vier keer van looks nog voor ze de ingang van het MET bereikte.
En wat kok Yotam Ottolenghi deed voor groente, zo heeft Lady Gaga een lans gebroken voor de onderbroek: van bijgerecht naar hoofdrolspeler. Dankzij Gaga kijkt niemand meer op als een artiest zonder broek het podium betreedt. Toegegeven; hiermee was ze niet de eerste. Madonna en Cher hebben flink wat pionierwerk verricht, voordat Lady Gaga deze look kon normaliseren. Inmiddels geven Katy Perry, Eva Longoria, Miley Cyrus, Taylor Momsen en Ke$ha ook optredens in modieus ondergoed.


9. Michael Jackson
Michael Jackson is misschien wel de meest invloedrijke artiest van deze hele lijst. Michael inspireerde Beyoncé, Kanye, Madonna, Janelle Monae, Lady Gaga, Pharrell, Rihanna, en nog veel meer artiesten met zijn stijl. In 1979 kwam Michael’s disco-album ”Off The Wall” uit, en dat was terug te zien in zijn outfits: glitter, glitter en nog eens glitter. Het draaide allemaal om alles nóg mooier te maken dan het al is.
En wat denk je van zijn motorjasje uit zijn “Bad”-tijd? Michael bracht dit album uit in 1987, maar deze look is nog steeds populair. Zo werd Kayne West onlangs nog in een soortgelijk jasje gespot.
Tot slot de Fedorahoed uit zijn clip ”Smooth Criminal”. Hierin draagt hij een wit pak met een blauw overhemd en een witte Fedorahoed. Het is voor Michael een ode aan Fred Astaire die bijna dezelfde outfit droeg in ”The Band Wagon”-musical in 1953. De hoed is nog een graag geziene accessoire bij artiesten van nu. Zo draagt Bruno Mars ‘m in veel van zijn videoclips en tijdens optredens.

10. Pharrell Williams
Duizendpoot Pharrell Williams kan als geen ander streetwear naar het rodeloperniveau trekken. Hij krijgt veel inspiratie van omatruien en uniformen en volgens de zanger moet je als fashionicoon een signature item hebben. Bij Pharrell is dit natuurlijk zijn gigantische hoed van Vivian Westwood. Zijn liefde mode blijft niet bij styling; hij heeft inmiddels een duurzaam mode-imperium opgebouwd. Hij is mede-eigenaar van het bedrijf Bionic Yarn, dat duurzame ecogarens maakt van plastic dat ze uit de oceanen vissen. Ook is hij mede-eigenaar van het Nederlandse spijkerbroekenlabel G-Star Raw, dat gebruik maakt van hetzelfde Bionic Yarn. Inmiddels verwerkt G-Star de gerecyclede vezels in haar gehele collectie!

oktober 9, 2019Comments Off,
Tommy Driessen maakt ontwerp debuut met collectie van gebruikte kleding

Woensdagavond maakte celebritystylist Tommy Driessen zijn debuut als ontwerper, en wat voor één. Alle catwalkoutfits waren gemaakt van oude rode-loper-looks.

Heel glamourous zo’n leven als stylist van BN’ers, maar ook verspillend, vindt Driessen. Want zo’n outfit draag je maar één keer. Daarom heeft ontwerper van zijn archief van stoffen, outfits en vintage stukken een nieuwe collectie gemaakt. Het resultaat was gisteren te zien tijdens de aftrap van de Dutch Sustainable Fashion Week.

Ook in onze eigen kledingkasten is er ruimte voor vooruitgang: het gemiddelde kledingstuk dragen we maar zeven keer, en vergeleken met 15 jaar geleden kopen we 60 procent meer kleding.

Hoe zorg jij ervoor dat je kleding zo lang mogelijk mee gaat? Praat mee in de discussiegroep van het Nieuws van de Vooruitgang. Die vind je op de Facebookpagina van Sublime.

oktober 9, 2019Comments Off,
Het is Passion for Fashion-week op Sublime!

Van 4 tot en met 11 oktober deelt Sublime hun Passion voor Fashion! In samenwerking met Sublime dompelen we jou een week lang onder in de wereld van mode waar jij én de makers blij van worden.

De duistere kant van fast fashion krijgt steeds meer aandacht in de media, maar wat moet je met deze informatie als consument? Waar vind je toffe alternatieven waarmee je nog steeds kunt uitdrukken wie je bent en waar je voor staat?

Vanaf morgen zijn we, samen met  Sublime, jouw gids in de wereld van duurzame kleding; van gelikte apps voor tweedehands kleding tot mooie kledingmerken die het anders durven te doen. In de ochtendshow van Sander de Heer komen model en fotograaf Kim Feenstra, vintage influencer Diana Leeflang (@disfordazzle), DSFW-directeur Cécile Scheele en ontwerper Dion Vijgeboom van MUD Jeans langs om te vertellen hoe zij hun passion for fashion uitdragen.

Natuurlijk ontbreekt het deze week ook niet aan muzikale inspiratie van fashioniconen. Denk aan Diana Ross, Pharrell Williams, will.i.am, Prince, Lauryn Hill en Michael Jackson die (nog steeds) bepalen wat wij dragen.

oktober 9, 2019Comments Off
Koopverslaving? 3 fashionistas geven tips om te minderen

Geschreven door

Slechte dag? Dan koop je toch een nieuwe outfit om jezelf op te vrolijken. Het is een veelbeproefd geluksrecept onder jongeren, maar deze drie modefanaten wilden het anders doen.

Om maar met een paar cijfers te beginnen: we dragen onze kleding gemiddeld zeven keer en kopen 60 procent meer kleding dan 15 jaar geleden. De kleding- en schoenenindustrie zijn samen verantwoordelijk voor 10 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Het is duidelijk dat we onze consumptiedrift moeten gaan beteugelen, maar hoe dan? Want hoe heerlijk is het dat je voor een paar tientjes jezelf een nieuwe look kunt aanmeten.

Toch hebben deze drie jongeren een manier gevonden om minder te kopen en er zeer modieus uit te zien.

Jedidja Kolenbrander: “Toen ik uit één koffer leefde, kreeg ik nog steeds complimenten”

Kopen, kopen, kopen. Dat is wat Jedidja Kolenbrander (24) deed met haar geld. Toen ze haar kleding niet meer kwijt kon in huis, besloot ze alles te verkopen via een yard sale. Doel? Een lege kledingkast en met een schone lij beginnen. Maar dat mislukte. Ieder keer als ze zich slecht voelde, naar een festival ging of gewoon iets leuks zag hangen in de etalage kocht ze een compleet nieuwe outfit. Ze vindt het milieu belangrijk dus moest er iets veranderen aan haar koopgedrag, zo vond ze zelf. Kijk de video over Jedidja om erachter te komen hoe ze van haar koopverslaving afkwam:

Demy Commers: “Het is de kunst om je kledingkast iedere dag opnieuw te ontdekken”

Hij gaat de deur pas uit als hij eruit ziet om door een ringetje te halen. Dat vertelde Demy Commers in de eerste aflevering van het programma ‘Genaaid’. In dat programma mocht hij samen met vier andere beginnende mode-ontwerpers een collectie maken voor de Dutch Sustainable Fashion Week. Maar de vijf werden wel eerst naar Myanmar gestuurd om te zien welke prijs er écht voor onze kleding wordt betaald. Deze reis heeft hij inmiddels een jaar geleden gemaakt. Redacteur Sharmaiane van Zandbergen sprak met Demy in de Bijenkorf in Rotterdam om te praten over zijn huidige kijk op mode.

Talita Kalloe: “Ik vind het belangrijk om er goed uit te zien, maar niet over de rug van anderen”

Talita Kalloe (32) is gek op mode. Ze ziet haar kledingstijl als een verlengde van haar identiteit en als een manier om zichzelf te uiten. Maar toen de Rana Plaza instortte in Bangladesh veranderde haar kijk op mode. Ze ging zich steeds meer bezighouden met duurzame mode en richtte uiteindelijk een online magazine op voor een duurzame levensstijl, Soul Stores. Bekijk de video over Talita om meer te weten te komen over haar zoektocht naar een duurzame kledingstijl.

oktober 9, 2019Comments Off,