Dutch sustainable fashion in week in Amsterdam

Bezoek onderstaande winkels en bekijk welke duurzame initiatieven er zijn in de
Kalverstraat & Heiligeweg

C & A

Kalverstraat 114-118

‘Wear the Change’, de overkoepelende ‘paraplu’ die we voor al onze duurzaamheidsinitiatieven gebruikten, is vanaf nu de slogan voor ons hele merk in ons streven duurzaamheid naar een hoger niveau te tillen. Deze
verandering geldt niet alleen voor onze collecties, maar ook op sociaal, cultureel en milieugebied en voor de manier waarop we ons als bedrijf aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Het doel van deze benadering is
om betere producten voor onze klanten te maken maar zeker ook om een positieve impact te hebben op het leven van onze medewerkers hier en in de landen waar onze kleding wordt geproduceerd.
‘Wear the Change’ heeft niet alleen betrekking op onze inspanningen om duurzamere producten te maken, te innoveren en zorgvuldig om te gaan met het milieu, onze medewerkers en de mensen die in onze
toeleveringsketen werken. Het gaat om veel meer dan dat. In de huidige tijd met veranderingen op het gebied van cultuur, milieu, maatschappij, tradities, mode en het streven naar een duurzamere levensstijl,
gaat C&A als vooruitstrevend merk nog een stap verder door als traditioneel familiebedrijf mee te gaan met de moderne wereld van nu. Daarom blijven we onze processen en manier van werken veranderen en
focussen we op onze klanten en wat zij nodig hebben in deze veranderende wereld. Tegelijkertijd proberen we mogelijke negatieve impact zo veel mogelijk te beperken.
Je kunt onze duurzame producten meteen herkennen. Let gewoon op de groene pictogrammen die de duurzame aspecten toelichten.

Waterdrop

Kalverstraat 54

Bij de winkel Waterdrop koop je kleine blokjes die je als een soort bruisbal in je water laat oplossen. In deze cube zijn de beste fruit- en plantenextracten samengeperst. Het enige wat je nodig hebt is vers water, klaar
is Kees.
Onze missie is om jou te motiveren om meer water te drinken, zodat jij een gezonder, langer en duurzamer leven kunt leiden. Geen water is geen leven. Het is een uniek element en een van onze meest waardevolle bronnen op onze planeet. Waterdrop is vastberaden om hier zorgzaam mee om te gaan. Daarom kan je ook
je verpakking naar ons terug brengen, wij gaan dat voor je recyclen.
Met onze oplossing besparen we 97% verpakkingsmateriaal en C02 door onnodig transport te elimineren.

Come create with us!

Maya Angelou zei ooit ”creativiteit is onuitputtelijk. Hoe meer je het gebruikt, hoe meer je ervan krijgt.” 

Schuif aan in ons atelier
Dus laat je handen spreken en schuif aan in ons atelier. Gedurende de hele Dutch Sustainable Fashion Week kun je bij ons aan de grote tekentafel je creativiteit de vrije loop laten. Maak een mooi ontwerp om mee naar huis te nemen of laat het door ons printen op een TIESJURT gemaakt van 100% bio katoen waarvan de makers onder goede werkomstandigheden een eerlijke loon hebben ontvangen om zo een menswaardig bestaan op te bouwen. 

Speciaal voor de jonkies
Voor de jongsten onder ons (basisschoolleeftijd) hebben we 4 uurtjes gereserveerd op de woensdagmiddag 12 oktober tussen 13:00 en 17:00 uur. Meld ze aan via onze website zodat ze in alle rust een fijn plekje hebben om te creëren. www.tiesjurtconcept.com

H&M

Kalverstraat 181

Rental – Als onderdeel van onze weg naar volledige circulariteit, biedt H&M nu ook kledingverhuur aan in de H&M-winkel in de Kalverstraat in Amsterdam. Huur kleding, schoenen, tassen en accessoires die geselecteerd zijn uit speciale H&M collecties en archiefstukken. De items zijn beschikbaar in alle maten en voor zowel mannen als vrouwen. Dit is een kans voor alle fashion liefhebbers om je outfit een stuk duurzamer te maken.
Repair & Remake – Altijd al van twee kledingstukken één willen maken? Of is je favoriete jas kapot? In het Repair & Remake atelier kun je kleding laten repareren en aanpassen of er iets totaal nieuws van laten maken. Zoals je broek in laten korten, een oud kledingstuk nieuw leven inblazen door het te veranderen of
een nieuw kledingstuk waar je net dat extra wauw-effect bij wil creëren. Zo ben je op een duurzamere manier bezig met je kleding en draag je ook nog eens iets unieks. Deze service vind je exclusief in de H&Mwinkel in de Kalverstraat in Amsterdam.

G-Star Raw

Kalverstraat 175

G-Star is een toekomstgericht bedrijf dat ook in de toekomst iconische producten wil blijven maken.
Daarom erkennen wij de noodzaak om naar duurzame oplossingen te zoeken. We kunnen alleen een succesvol bedrijf blijven als we producten maken die zo min mogelijk schadelijke invloed uitoefenen op het milieu. We overwegen daarom zorgvuldig welke materialen we gebruiken voor onze producten.
We gebruiken hoofdzakelijk biologische katoen, hergebruikte katoen, Better Cotton, hergebruikte polyester en Tencel® in onze producten. Deze materialen vertegenwoordigden 30% van onze collectie in 2016.
Duurzame materialen vereisen vaak complexere productieprocessen en langere productietijden. Omdat het om innovatieve materialen gaat, die minder goed beschikbaar zijn dan traditionele materialen, is het een uitdaging ze in onze leveringsketen in te passen. Hiertoe werken wij nauw samen met onze leveranciers.

Rituals

Spui 10

Rituals gaat over het verbeteren van je welzijn: we koesteren ons persoonlijke welzijn evenveel als het welzijn van het milieu. We hebben maar één planeet Aarde. Daarom streven we er niet alleen naar om je een goed gevoel te geven, maar ook om iets goeds te doen. We willen veranderingen doorvoeren die een impact hebben, om zowel ons eigen welzijn als dat van de planeet te verbeteren en te behouden.
Voor ons gaat duurzaamheid niet alleen over hoe we iets produceren, maar ook over hoe we ons gedragen, zowel persoonlijk als binnen het bedrijf.
We ontwikkelen en evalueren onze producten op basis van drie pijlers: clean, conscious and caring. Dit betekent dat al onze producten schone ingrediënten bevatten, dermatologisch getest zijn, en bewust geselecteerd en ontwikkeld, om onze klanten te inspireren om mindful te leven. We testen al onze afspoelbare formules, om te garanderen dat ze biologisch afbreekbaar zijn, en vóór 2025 willen we bereiken dat alle ingrediënten minimaal voor 90% van natuurlijke oorsprong zijn. Een groot deel van ons assortiment is veganistisch, en natuurlijk hebben we onze producten of ingrediënten nooit getest op dieren.
Wat betreft de verpakking: we volgen de principes van “verminderen, hergebruiken en recyclen”, en we zijn altijd op zoek naar duurzame verbeteringen. We doen dat door onze productverpakkingen zorgvuldig te ontwerpen en daarvoor de juiste materialen te kiezen.
Rituals Cosmetics mag zich ‘B Corporation’ noemen. Rituals sluit zich hiermee aan bij een groeiende beweging van bedrijven die zich inzetten om een meer inclusieve, eerlijke en circulaire economie te realiseren. B Corp-gecertificeerde bedrijven voldoen aan de hoogste normen op het gebied van maatschappelijk en duurzaam ondernemen.

Lush

Kalverstraat 121 – 123

Lush voert actie tegen de bontindustrie. De cosmeticaketen lanceert op 4 oktober, Werelddierendag, met de stichting Bont voor Dieren de campagne ‘Reken af met bont’.
Consumenten wordt opgeroepen het Europees burgerinitiatief te tekenen voor een bontvrij Europa. Het burgerinitiatief pleit voor een verbod op bontfokkerijen en voor een verbod op de verkoop van bont.
Lush wijst van 4 tot 14 oktober zowel bezoekers van de winkels als van de webshop op het burgerinitiatief.
Het is ook mogelijk om bij de Nederlandse Lush-winkels bont in te leveren. Dat kan ook later nog. De Bont voor Dieren gebruikt het bont voor educatieve doeleinden.
Sinds vorig jaar geldt er in Nederland een bontfokverbod. Lush en de Bont voor Dieren wijzen erop dat elders jaarlijks nog miljoenen dieren worden gedood voor hun vacht. “Bontproducten van deze dieren
worden ook in Nederland verkocht.”

State of Art

Heiligeweg 35

Duurzaamheid betekent voor ons dat mens en milieu altijd op de eerste plaats komen. Daar horen goede arbeidsomstandigheden en het gebruik van duurzame materialen bij. We vinden het ook belangrijk om transparant te zijn over alles wat we doen.
We werken al meer dan 20 tot 30 jaar samen met de meeste van onze leveranciers, dus we zijn ons zeer bewust van het productieproces. Dankzij tex.tracer kunnen we die transparantie nu ook naar onze klanten brengen. Onze klanten kunnen onze producten tot aan hun oorsprong traceren en hun hele reis en toeleveringsketen bekijken.
Door middel van het scannen van de QR code die je vindt op het hangtag van jouw kledingstuk wordt inzichtelijk welke reis het kledingstuk heeft afgelegd. Van katoenveld tot naaiatelier en van transport tot jouw kledingkast. Zo wordt relevante informatie begrijpelijk.

WE

Kalverstraat 65 – 67

We zijn verheugd het Internationaal Akkoord voor Gezondheid en Veiligheid in de Textiel- en Kledingindustrie te hebben ondertekend met internationale vakbonden, om het werk in Bangladesh voort te zetten en te beginnen met het onderzoeken van mogelijkheden voor de uitrol van hetzelfde model in andere landen waar wij producten inkopen. WE Fashion zet zich volledig in voor haar WE Care-beleid, waarin de concrete doelstellingen en activiteiten op het gebied van duurzaamheid zijn vastgelegd. Actieve deelname aan het Internationaal Akkoord hoort daarbij.
De kledingindustrie in Bangladesh heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van fabrieksveiligheid in de afgelopen 8 jaar sinds het akkoord werd gesloten in 2013. Aanzienlijke investeringen door merken en fabrieken, in samenwerking met wereldwijde vakbonden, hebben de kledingindustrie van Bangladesh veranderd in een van de veiligste ter wereld. Het is belangrijk dat we het werk samen met andere merken, de lokale industrie en de vakbonden kunnen voortzetten.
Hoewel 98% van de problemen in de fabrieken die voor WE produceren zijn opgelost, is er nog werk aan de winkel in Bangladesh – fabrieksveiligheid is geen eenmalige oplossing, maar een continu proces van inspectie, investeringen en upgrades. Sinds juni 2020 wordt het operationele werk aan dit programma verzorgd door de RMG Sustainability Council (RSC). Internationale merken, vakbonden en fabrikanten hebben allemaal een gelijke vertegenwoordiging in de raad van bestuur van RSC. De Brands Association for Textile and RMG Sustainability in Supply Chains vertegenwoordigt internationale merken binnen het RSC.
WE Fashion is lid geworden van de Brands Association om de veiligheid van de werknemers en de continuïteit van het Akkoord en in Bangladesh te waarborgen.

Scotch & Soda

Heiligeweg 34 – 36

We willen meer verbondenheid in de wereld zien en zetten ons in om een fatsoenlijke werkomgeving te creëren voor iedereen. Wij pleiten zowel intern als extern voor inclusiviteit.
In 2013 hebben we ons aangesloten bij het Amfori Business Social Compliance Initiative (Amfori BSCI), de toonaangevende internationale brancheorganisatie voor open en verantwoorde handel. Amfori is een door het bedrijfsleven gedreven initiatief om bedrijven te stimuleren de arbeidsomstandigheden in de wereldwijde supply chain te verbeteren. De gedragscode komt overeen met internationale kaders inzake mensenrechten en arbeidsnormen, waaronder de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, de Kinderrechten en Bedrijfsprincipes, de richtlijnen van de VN voor het bedrijfsleven en mensenrechten en de OESO-richtlijnen, evenals de conventies en aanbevelingen van de International Labour Organisations (ILO) die relevant zijn voor het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in de supply chain.