Over DSFW

Wat is de #DSFW

Dit jaar vindt de zevende editie plaats van de Dutch Sustainable Fashion Week (#DSFW). Tijdens het event staat heel modeminnend Nederland in het teken van duurzame mode. Jaarlijks doen hier landelijk honderden modezaken aan mee, van grote filiaalbedrijven tot aan conceptstores en boetieks.

Tijdens de #DSFW lichten we de consument voor en maken we duurzame mode beter zichtbaar in de winkelstraten. Dit doen wij in samenwerking met een groot aantal winkels door heel Nederland en belanghebbende (publieke) organisaties.

Het event bestaat onder anderen uit:

  • Fashion shows in Amsterdam én op locatie
  • Inspirational talks en workshops door heel Nederland
  • Online én offline shoproutes in veel shopsteden door het land
  • Enthousiaste retailers die hun duurzame labels laten shinen
  • Mediabuzz om de consument te activeren

Consumenten, Merken & Modezaken

Wij vinden dat consumenten een belangrijke spil zijn in de verduurzaming van de kledingindustrie. Het moet ze echter wel mogelijk gemaakt worden om duurzame keuzes te maken mbt hun garderobe, wanneer ze aan het shoppen zijn. wanneer je een kledingzaak bezoekt, online koopt, is het nog steeds lastig om bewuste keuzes te maken. Waar begin je? Waar moet je op letten?

Aan de andere kant vinden merken en modezaken het best spannend om te communiceren over hun stappen. Het liefst wachten ze tot ze alles perfect op orde hebben. Ondertussen hebben consumenten geen idee hoe hard er al achter de schermen gewerkt wordt aan hun verduurzaming en welke stappen er al gemaakt zijn.

Ons motto is, vertel je verhaal, je ambities, je resultaten, maar ook je uitdagingen. Deel het met de consument, zodat deze in staat is om weloverwogen keuzes te maken. Ieder stap in de goede richting is er weer één.

Door modezaken en merken te helpen met een transparante boodschap, door dit gezamenlijk met de gehele branche op te pakken, de kwetsbaarheden te durven tonen, maar ook de succesverhalen te delen, helpen we zowel de winkels, merken als ook de consumenten om met elkaar gezamenlijk te streven naar een duurzame modebranche.

Enkele feiten

Wist je dat er voor het maken van 1 T-shirt 1000 liter water nodig is. En voor het maken van een jeans circa 8000 liter water.

20% van de industriële watervervuiling afkomstig is van het verven van textiel

In 2015 zorgde de textielindustrie voor een uitstoot van 1,2 miljard ton CO2. Dat is meer dan de uitstoot van al het internationale vliegverkeer en de scheepvaart samen.

Jaarlijks 235 miljoen kg aan textiel weggegooid! = 13 kg PP in NL. In VS 40 kg per persoon! Circa <3% wordt gerecycled, 140 mlj kg verbrand

Cécile Scheele

De Dutch Sustainable Fashion Week is een initiatief van Cécile Scheele. Cécile besloot in 2010 haar eigen importbedrijf voor duurzame mode op te zetten. “Met de gedachte: Als ik als consument niet aan duurzame kan komen, dan kunnen retailers dat vast ook niet”. Haar bedrijf Goodbrandz werd succesvol, maar Cécile wilde meer impact maken. Zodoende startte ze de Dutch Sustainable Fashion Week. Een festivalachtige campagne om consumenten op weg te helpen en transparantie te bieden in kledingzaken.

Door de mode-industrie transparanter te maken hoopt Cécile dat we als consument beter in staat zijn om weloverwogen keuzes te maken wat betreft duurzame mode. “Dat we weten wát we kopen, en wat de impact hiervan is. Ik vind mijzelf niet in de positie om keuzes te veroordelen, maar laat het vooral een weloverwogen keuze zijn. ”Zo kunnen consumenten hun wensen en eisen ook aan modeketens vertellen. Cécile: “Ik ben overtuigd van de macht van consumenten, en juist hen willen we activeren met de DSFW”.